کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

فوم و اسفنج

کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

آیا می دانید فوم و اسفنج در مبل منزل چه کارایی دارد ؟

یکی از دغدغه هایی که در خرید مبلمان با آن مواجه هستیم نداشتن اطلاع از متریال یا جنس مورد استفاده در مبل می باشد. تشک مبل یکی از مهمترین بخش های تشکیل دهنده مبل می باشد . طوری که ۹۰ درصد فشار وزن فردی که روی مبل میباشد را تشک مبل تحمل میکند. که یکی از مهمترین آنها فوم و اسفنج می باشد


فوم و اسفنج مبلمان کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

متریال متعارف مورد استفاده در تشک مبل عمدتا سه نوع می باشد :

1-فوم سرد

2- فوم گرم

3- اسفنج

خود اسفنج هم دو نوع دارد

1- معمولی

2- یورولوکس

اگر بخواهیم خیلی ساده و سریع تفاوت این اجناس رو براتون شرح دهیم تا راحت تر انتخاب کنید.

آیا می دانید فوم و اسفنج در مبل منزل چه کارایی دارد ؟

ابتدا فوم سرد سفت تر از همه می باشد ( که لازم به تذکر است نسبت به سفارش مشتری می توانید نرم تر نیز باشد ) سپس اسفنج و فوم گرم که شبیه به هم هستند و در نهایت اسفنج یورولوکس که فوق العاده نرم می باشد و اصطلاحا  لمه می باشد.


نحوه کاربرد فوم و اسفنج در مبل کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

از لحاظ طول عمر :

طول عمر فوم سرد مرغوب از دیگر گزینه ها بیشتره و بعد از آن اسفنج یورولوکس و بعد اسفنج ساده و در آخر فوم گرم. یعنی در اثر استفاده مستمر طولانی مدت فوم سرد خیلی دیرتر از بقیه گزینه ها دچار افت می شود و بعد از ۵ سال شاید خیلی کم مشخص شود که افت کرده و قابل اغماض می باشد و محسوس نیست.

راحتی اسفنج یورولوکس بالاترین گرید می باشد و بعد ار آن اسفنج ساده یا اصطلاحا ابر و بعد از آن فوم سرد. البته فوم گرم را در مقایسه نمی توان گذاشت چون عملا استفاده از آن منسوخ شده و به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

در دسته بندی اسفنج ها به وزنی هم اشاره میشود که مثلا اسفنج ۳۵ کیلویی یا ۳۰ کیلویی که باید بدانید این واحد معیار اندازه گیری دانسیته اون اسفنج می باشد و هرچقدر تراکم اسفنج بالاتر باشد کیفیت و دوام اسفنج بیشتر خواهد بود.

اسفج :

اسفنج در واقع همان تخته پاک کن های قدیمی است که به نام ابر هم در بازار شناخته شده است، ولی در ابعاد بزرگتر و متفاوت.

ابتدا فوم سرد سفت تر از همه می باشد سپس اسفنج و فوم گرم که شبیه به هم هستند و در نهایت اسفنج یورولوکس که فوق العاده نرم می باشد و اصطلاحا  لمه می باشد.

اسفنجی که در کف مبلمان قرار میگیرد اسفنج موسوم به  30 کیلویی است. ( منظور از 30 کیلویی چگالی اسفنج میباشد)

هر چه چگالی اسفنج در قسمت کف مبلمان بالاتر باشد طول عمر آن بیشتر است .


کاربرد اسفنج کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

به وزن اسفنج در هنگام خرید توجه کنید، یعنی اگر دو اسفنج با ابعاد مساوی را برای انتخاب به شما ارائه می کنند آن اسفنجی کیفیت بهتری دارد که سنگین تر است و در واقع وزن سنگین اسفنج ناشی از تراکم اسفنج مبل در واحد حجم است که حکایت از کیفیت بهتر اسفنج و عمر و دوام بیشتر آن دارد.

باید در نظر داشته باشید که کارخانه تولید اسفنج نیز مهم می باشد بطور مثال کارخانه یورتان می تواند هم وزن یک شرکت دیگری اسفنج تولید کند ولی با توجه به استفاده محدود از کربنات و خالصی بیشتر در استفاده از مواد اولیه مرغوب تر و کیفیت بهتری داشته باشد.

مموری فوم

نوع دیگری از اسفنج به نام مموری فوم شناخته می شود که با توجه به تکنولوژی خاص و جالب بکار رفته در ساخت این نوع از اسفنج قابلیت شکل گیری حالت بدن را بعد از نشستن می گیرد.


جای دست در فوم کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

فوم سرد در صنعت مبلمان

تفاوت فوم سرد و اسفنج در چیست ؟

امروزه  برای ساخت مبل ها از فوم سرد استفاده میشود. زیرا راحتی و دوام بیشتری نسبت به اسفنج ها دارد.

این فوم در صنعت  صندلی های اتومبیل نیز مورد استفاده قرار میگیرد

مهم ترین عامل استفاده از فوم سرد در مبلمان و یا صندلی های اتومبیل این است که این فوم به هیج وجه گود نمیشود و بعد از هر بار استفاده به حالت قبلی خود بازمیگردند.

دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیی مولکول های این فوم میدهد و همین امر باعث میشود طول عمر بیشتری نسبت به اسفنج ها داشته باشند و به سازندگان مبل این امکان را میدهد که مبل خود را تا 36 ماه ضمانت کنند.

اما از کجا بدانیم که فوم استفاده سرد و یا گرم است؟

یکی از راه کار های ساده بعد از فشار وارد کردن به فوم سرد ،باید سریع به حالت اولیه خود باز می گردد ولی گرم بعد از فشار با کمی تاخیر به حالت اولیه خود باز می گردد.

و توجه کنید که با بالا رفت دمای محیط فوم نرم تر و با پایین آمدن دمای محیط فوم های سرد ، سفت تر میشوند. پس اگر در فصل سرما برای خرید مبل به فروشگاه مراجعه می کنید. سفت بودن فوم کاملا طبیعی بوده و در فصل گرما نرم بودن کاملا طبیعی می باشد.

تفاوت فوم گرم با فوم سرد

علت نامگداری فوم گرم به این دلیل است که آن را در دمای بالا پخته می شود ولی فوم سرد از حرارت غیر مستقیم و دمای کم تولید می شود که فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکول ها است و به همین دلیل حالت ارتجاعی فوم سرد از فوم گرم بیشتر است و نرم تر از فوم گرم است معمولا از فوم سرد در قسمت کف در مبلمان راحتی به دلیل نرم بودن و طول عمر آن نسبت به فوم گرم استفاده می کند.


فوم سرد مبلمان کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

انواع فوم و اسفنج

اسفنج :

اسفنج ماده ای است که به صورت چند منظوره مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ارزش بالایی است. از اسفنج نه تنها به عنوان جسمی نرم و انعطاف پذیر بلکه می توان به عنوان یک ماده سفت و محکم نیز استفاده کرد.

این ماده در هر دو حالت نرم و یا سفت قابلیت برش، زاویه دهی و اضافه نمودن قطعه ای به قطعه دیگر را دارد. به همین دلیل بسیار پر مصرف است.

اسفنج همان ابر معمولی است که همه می شناسیم. این اسفنج ها در ضخامت های مختلفی برای اکثر جاهای مبل استفاده می شوند. مثلا اسفنج های نازک برای قسمت های بیرونی دسته ها  و پشت مبل ها به کار برده می شود.

همچنین بسیار مناسب برای استفاده در تهیه کوسن، پشتی، تشک و بالشت های مبل است.

فوم گرم پلی یورولوکس :

پلی یورولوکس یا همان ابر گرم یکی از انواع فوم های نرم پلی یورولوکس است. برای تولید چنین محصولی باید مواد اولیه را تحت حرارت کوره به اصطلاح بپزند.

از فوم های گرم در صنعت مبلمان، کالای خواب، صنایع بسته بندی، ابرهای قابل شستشو و … در حجم های بسیاری استفاده می شود. ابرهای گرم پلی یورولوکس معمولا به صورت بلوک های اسفنجی تولید و متناسب با نیاز برش می خورند.

فشرده سازی اسفنج :

در زمان خرید اسفنج دو فاکتوری کلیدی موجود است که باید آن ها را مد نظر گرفت. یکی دانسیته و دیگری چگالی آن است. دانسیته بیانگر وزن اسفنج است. که هر چقدر دانسیته اسفنج بالا باشد نشان دهنده کیفیت بهتر و در نتیجه استقامت بالای آن است.

فشردگی اسفنج متناسب با نرمی و سفتی آن است. یعنی هر چه فشردگی اسفنج بیشتر باشد درجه سفتی نیز بالاتر می رود. به همین دلیل می توانید اسفنج مورد نظر خود را از لحاظ فشردگی انتخاب کنید.

اسفنج 35 کیلویی یا اسفنج یورولوکس :

اسفنج یا همان ابر در ضخامت های مختلف برای اکثر جاهای مبلمان استفاده می شود. که در اکثر مواقع در کف مبلمان از اسفنج هایی موسوم به اسفنج 35 کیلویی یا اسفنج یورولوکس استفاده می شود.

منظور از اسفنج 35 کیلویی ،که در برخی موارد نیز می تواند 30 کیلویی باشد، دانسیته یا چگالی اسفنج است.

در صورتی که از اسفنج برای نشیمن گاه مبل استفاده می کنید توجه داشته باشید که هر چقدر چگالی اسفنج بالاتر باشد دارای طول عمری بیشتری نیز خواهد شد. هر چقدر چگالی اسفنج بیشتر باشد دارای دوام بیشتری خواهد شد. اما از طرفی چگالی بیشتر معادل سفتی بیشتر اسفنج می باشد.


کاربرد فوم در مبل و مبلمان کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

الیاف ویسکوز :

رشته های نازکی از مواد پلی استری است که به شکل ساده، کروی یا حلقه ای تولید شده و در داخل کوسن ها، تشک های کف و بالشت های پشتی مبل استفاده می شود.

نرمی و راحتی فوق العاده از بارزترین ویژگی های الیاف ویسکوز است. از آن جایی که حالت ارتجاعی کمتری نسبت به فوم و اسفنج دارد باعث می شود که به راحتی روی تشک جای نشیمن باقی بماند.

بزودی شما میتوانید مطالب ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید تا از مطالب جدید سایت با خبر شوید.


instagram vista کاربرد فوم و اسفنج مبلمان

مطالب بیشتر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *