چیدمان در آشپزخانه

چیدمان در آشپزخانه

آشپزخانه

چیدمان در آشپزخانه

به منظور کارآیی و در دسترس بودن هر چه بیشتر وسایل می­ بایست در چیدمان آشپزخانه یکسری نکات کلی را رعایت کرد.مهم ­ترین وسایل پرکاربرد آشپزخانه سینک و گاز و یخچال است ، که به طور فرضی باید در سه گوشه یک مثلث جای بگیرند.فاصله بین این سه جز حداقل 20 سانتی متر و حداکثر 3 متر است

کلاسیک در چیدمان در کلاسیک چیدمان در آشپزخانه

آشپزخانه سرد و آشپزخانه گرم

فضایی در آشپزخانه که مخصوص پخت غذا و شست­شو است را مطبخ یا آشپزخانه گرم می­گویند. در فضای مطبخ سینک و قفسه مواد غذایی و اجاق گاز قرار دارد. درفضاهای بزرگ معمولا مطبخ از آشپزخانه سرد جدا است و با یک ورودی به هم مرتبط می ­شوند.

کابینت کلاسیک چیدمان در آشپزخانه چیدمان در آشپزخانه

درقسمت آشپزخانه سرد یخچال ، فر، و قفسه ظروف و گاز رومیزی قرار می­گیرند.آشپزخانه سرد معمولا خلوت ­تر و جهت پذایرایی است.

تفاوت اپن و جزیره

اینکه در دیزاین آشپزخانه از طرح اپن یا جزیره استفاده شود، بستگی به فضا و سلیقه و بودجه شما دارد. اپن میزی است که از دو سمت یا یک سمت به دیوار متصل است.برای دیزاین اپن معمولا از دیوارهای کناری و گچ بری سقف بالای اپن استفاده می شود. درجلوی اپن می­ توان کانتر طراحی کرد که به عنوان میز بکار رود.

اپن جزیره در چیدمان آشپزخانه چیدمان در آشپزخانه

میز جزیره در مرکز چیدمان در آشپزخانه کار می­شود و معمولا شبیه به کابینت­ های آشپزخانه است میز جزیره به عنوان پارتیشن، فضای آشپزخانه را از سالن جدا می­کند. معمولا میز جزیره طوری طراحی می­شود که امکان جابجایی دارد. میز جزیره علاوه بر اینکه تعداد کابینت ­ها را افزایش می­دهد، در ایده ­آل­ ترین حالت می­تواند به عنوان میز غذاخوری هم کاربرد داشته باشد.

نور پردازی آشپزخانه

در نورپرداری سقف مسطح و سقف غیر مسطح تفاوت وجود دارد .در سقف مسطح نور می­ تواند نقطه­ ای یا خطی ویا سطحی باشد. در مواردی در سقف مسطح نورپردازی با اختلاف ارتفاع صورت می­گیرد، مثلا ممکن است که لوستر بالای جزیره یا وسط آشپزخانه نصب شود. سقف نامسطح مثل کناف که معمولا نور مخفی کار می­شود، و برای تکمیل نورپردازی از لوسترهم استفاده می­شود برای طرح ­های کلاسیک از ویژگی تقارن استفاده می­ کنند. دراین مدل برای نورپردازی از چراغ­های ریلی و چراغ ­های پایه­ دار استفاده می­شود.

نور پردازی چیدمان در آشپزخانه چیدمان در آشپزخانه

قفسه یا کابینت

درحال حاضر انواع متفاوتی از کابینت در آشپزخانه اجرا می­شود که هر کدام مناسب فضای خاصی است.کابینت­ های ام دی اف و ملامینه وهای گلاس که درسبک­های مدرن کاربرد دارند. کابینت­های ممبران و چوبی که گران­تر از بقیه هستند و درسبک کلاسیک و نئوکلاسیک کاربرد دارند.

با دیوارهای خالی بین کابینت چکار کنیم که چیدمان آشپزخانه زیبا شود.

برای زیباتر شدن فضای آشپزخانه می­ توانید از انواع مختلف دیوارپوش استفاده کنید. پنل­ های سه بعدی چسب­دار با نصب آسان که در طرح­های متفاوت در بازار موجود است.تایل­ های آیینه ­ای و استیل و چوبی که طرح­های جذابی دارند.انواع مختلف اپوکسی و سنگ و کاشی هم بسته به سبک و فضا گزینه­ های خوبی هستند.

طبقه در چیدمان در آشپزخانه چیدمان در آشپزخانه

پنتری

در فضاهای بزرگ مجموعه­ای از قفسه و طبقه کنار هم طراحی می­شوند ، از این فضا برای نگهداری مواد خوراکی که به سرعت فاسد نمی ­شوند استفاده می­ شود و به آن پنتری می­گویند. .پنتری  معمولا فضایی از آشپزخانه یا متصل به آشپزخانه است .

هود

هود انواع مختلفی دارد که با توجه به سبک و فضا باید مدل مناسب را انتخاب کرد .

هود شومینه ­ای که روی دیوار نصب می­شوند و در جنس استیل وشیشه وجود دارد.

هود در چیدمان در آشپزخانه چیدمان در آشپزخانه

هود توکار و مخفی که هنگام نصب کابینت باید جای هود بالای گاز تعبیه شود. این مدل جز محبوب ترین نوع هود است.

هود مورب که به خاطر ظاهر مورب تمام صفحه گاز را پوشش نمی دهد و روی دیوار نصب میشود.این نوع هود بازدهی مناسبی ندارد.

هود زیرکابینتی که فضای کمی اشغال می­کند .این مدل هود جز قدیمی ­ترین نوع است ، وبه دلیل اینکه پنل هود بدون پوشش و درمعرض دید است ، سر و صدای زیادی دارد.

هود جزیره­ای که در سقف کار می­شود ، و نسبت به سایر هودها قیمت بالاتری دارد .این نوع هود تمام صفحه گاز را پوشش می­دهد و عملکرد خوبی دارد.

نکات خرید هود

هنگام خرید هود بعد از اینکه نوع آن را مشخص کردید، باید به چند نکته توجه کنید .اطلاعات مربوط به هود را در کاتالوگ محصول مشاهده کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

یکی از موارد قابل توجه صدای هود است . واحد صدای هود سونز sones و یا دسی بل DB است. صدای نرمال هود بین (50) الی (60) دسی بل و یا (4) تا (8) سونز می­باشد. هرچه این عدد کمتر باشد، سر و صدای هود کمتر است

سایز هود که باید حداقل به اندازه صفحه گاز باشد. ارتفاع هود باید طوری باشد که فاصله هود با اجاق گاز زیاد نشود. میزان مکش هود و نوع جنس فیلتر هود با توجه به شرایط و نحوه استفاده انتخاب شود .

محل قراری گیری سینک

سینگ آشپزخانه چیدمان در آشپزخانه چیدمان در آشپزخانه

اگر آشپزخانه پنجره دارد در واقع دیوار کانونی محسوب می­شود . با قراردادن سینک جلوی پنجره فضای روشنی برای شست و شو دارید .وجود نورگیر در پشت سینک به دلیل رطوبت همیشگی این فضا بسیار مناسب است .

انواع سینک

سینک از مهم­ترین اجزای آشپزخانه است که باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. سینک از لحاظ نصب به دو نوع توکار و روکار دسته بندی می­شود. شکل ظاهری سینک بصورت دو لنگه و تک لنگه است ، که در جنس­های گرانیتی ، سنگی ، سرامیکی و استیل موجود هستند.

آشپزخانه و سینگ چیدمان در آشپزخانه

اجاق گاز

اجاق گاز به سه دسته مبله و توکار و رومیزی تقسیم می­شوند.

اجاق گاز مبله که معمولا چندکاره و دارای فر هستند.این نوع اجاق گاز به راحتی قابل جابجایی هستند.

اجاق گاز توکار یا صفحه ­ای که امروزه بسیار محبوب شده ­اند.طرح و سایز این نوع اجاق گاز بسیار متفاوت است .نقطه قوت این نوع اجاق زیبایی و تنوع بالای آن است و جای زیادی اشغال نمی­ کند.

اجاق گاز رومیزی که تعداد شعله کمی دارد.این نوع اجاق گاز معمولا برای فضایی که زیاد آشپزی نمی­شود مانند محل کار استفاده می­شود .

باید و نبایدهای چیدمان در آشپزخانه

یخچال را باید در نزدیک فضای ورودی آشپزخانه قرارداد تا دسترسی افراد به آن راحت باشد.

هنگام جایگیری وسایل در آشپزخانه باید ماشین ظرفشویی و سینک را کنار هم قرار دهید، تا انتقال ظروف با سرعت و راحتی صورت بگیرد.

یخچال را نباید در فاصله نزدیک گاز ویا سینک قرار داد .درصورتی که این فاصله به اندازه کافی نبود باید اطراف یخچال را با پوششی عایق کرد.

اجاق گاز را نباید کنار پنجره قرار داد.وزش باد می­تواند باعث خاموش شدن یا انحراف شعله شود.

یخچال در چیدمان در آشپزخانه چیدمان در آشپزخانه

راهکار چیدمان در آشپزخانه کوچک

برای داشتن فضای بیشتر می­توانید ارتفاع کابینت هوایی را تا جایی که امکان دارد ، زیاد کنید .افزایش عمق کابینت­های زمینی و قفسه بندی گوشه­های کابینت می­تواند فضای بیشتری در اختیار شما قرار دهد .استفاده از میزهای زاویه­دار که موقع استفاده باز و درصورت عدم نیاز جمع می­شود.

ماشین لباسشویی در آشپزخانه

بهتر است که ماشین لباسشویی را در آشپزخانه قرار ندهیم تا فضای بیشتری برای کابینت داشته باشیم.هم چنین با وجود ماشین لباسشویی در آشپزخانه،آلودگی­ها وارد فضای پخت و پز می­شوند .

با ما همراه باشید با مطالب روز در وبلاگ مبل ویستا


instagram vista چیدمان در آشپزخانه

مطالب بیشتر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *