ابزار و یراق مورد استفاده در سرویس چوبی

ابزار و یراق استفاده شده در یک وسیله چوبی مانند کمد، تخت خواب، مبل،کابینت و … اولین و مهم­ترین قسمت ارتباط ما با این وسایل است. کیفیت و کارایی ابزار و یراق مورد استفاده در سرویس­های چوبی در کارایی این محصولات نقش مهمی دارد زیرا بعضی از آنها بدون یراق آلات باکیفیت عملاً بی­استفاده خواهند شد. در این مقاله می­خواهیم درباره انواع و کاربرد یراق آلات چوب و کاربرد آنها بیشتر بدانیم.

یراق چیست؟ و یراق آلات چوب چه کاربردی دارند؟

انسان بعد از شناخت روش­های کار با فلزات، شروع به ساخت وسایل فلزی کرد. اولین یراق و ابزار فلزی، سلاح و وسایلی مانند زین و افسار اسب بود. در سال­های  بعد و با متنوع شدن روش­ها و کاربردهای وسایل و یراق فلزی، استفاده ما نیز از این وسایل بسیارگسترده شد. امروزه یراق به وسایل جانبی بیشتر فلزی و آبکاری شده یا پلاستیکی که معمولاً در ساخت لوازم چوبی کاربرد دارند، گفته می­شود. یراق استفاده شده در وسایل چوبی بسیار متنوع­اند و جنس­ها، کاربرد و اهداف متنوعی دارند. به صورت کلی یراق و ابزارهای استفاده شده در سرویس چوبی به دو دسته تزیینی و کاربردی تقسیم می­شوند اما بعضی دیگر هم برای زیبایی استفاده می­شوند و هم کاربردی هستند مانند دستگیره ­ها در کابینت و کمدها. امروزه البته بعضی ابزارهای مورد استفاده در صنعت وسایل چوبی از جنس پلاستیک مقاوم و فشرده نیز تولید و عرضه می­شود.

ابزار و یراق کمد و کابینت

ابزار و یراقی که در ساخت کابینت و کمدها استفاده می­شود مهم­ترین بخش این وسایل‌اند. زیرا اولاً کار با این وسایل از طریق یراق و ابزار به کار رفته در آنهاست و دوما جنبه تزیینی آنها در این وسایل بسیار مهم است. کابینت و کمدهای ساده­تر را با استفاده از یراق­های زیبا می­توان به شکلی بسیار شیک درآورد. مهم‌ترین ابزار و یراق کابیت و کمد عبارتند از :

قطعه­ای فلزی است که مانند مفصل عمل می­کند و دو قطعه کابینت یا کمد را به بخش اصلی متصل می­کند و زاویه­ای محدود برای چرخش دارد. در حال حاضر در دو مدل ساده و گازور در کابینت وکمدها استفاده می­شود. برای نصب لولا باید به وزن و اندازه کابینت یا کمد توجه نمود.

انواع ابزار استفاده در وسایل چوبی 1024x643 ابزار و یراق مورد استفاده در سرویس چوبی
لولا

از جک برای بالا نگاه داشتن در کابینت­های عمودی استفاده می­شود و در اندازه­ها و جنس­های مختلف موجود است ولی معمولاً از جنس فولاد ضدزنگ بوده و در دو مدل پمپی و اتوبوسی موجود است. مدل اتوبوسی خود در دو مدل ساده و آرام بند موجود است.

انواع جک کابینت و تخت 2 ابزار و یراق مورد استفاده در سرویس چوبی
انواع جک کابینت و تخت

ریل و وسایل جانبی ریل برای حرکت روان­تر کشو موقع باز و بسته کردن درها استفاده می­شود که انواع مختفلی دارد. ریل­های برقی، ساچمه­ای و غلتکی از انواع مهم و پرکاربرد ریل در سرویس چوبی هستند.

ریل کشو ابزار و یراق مورد استفاده در سرویس چوبی
ریل کشو

یکی از مهم­ترین و کاربردی­ترین بخش­های کمد و کابینت دستگیره­ها هستند که هم جنبه زیبایی دارند وهم باید کار با آنها ساده باشد که در انواع جنس و رنگ و اندازه و مدل وجود دارند.

دستگیره ابزار و یراق مورد استفاده در سرویس چوبی
دستگیره

 

برای تنظیم ارتفاع کابینت­ها با استفاده از پیچ­های درون آن، استفاده می­شود. در انواع جنس­ها و اندازه­ها متناسب با وزن و کارایی کمد و کابینت از آن­ها استفاده می­شود.

پایه مبل و میز و کمد و بوفه ابزار و یراق مورد استفاده در سرویس چوبی
پایه کابینت

 ابزار و یراق سرویس چوبی مانند مبل و میز و تخت خواب

در گذشته مبل­ها و میزهای ناهارخوری و دیگر میزها ساده­تر بودند به صورت یک تکه از چوب و یا قطعاتی از فوم و پلاستیک و پارچه ساخته می­شدند. اما امروزه مبل­های با کاربرهای دیگر مانند مبل چرخان یا مبل­های تخت خواب شو به بازار عرضه می­شوند که ابزار و یراق پیچیده­ای در ساخت آنها به کار می­رود. مدل میزهای متنوعی هم که امروزه در بازار وجود دارند مانند میز چرخان و یا میزهایی که به طول آنها صورت کشویی بلند می­شود. در تخت خواب­ها نیز از ابزار و یراق مخصوص به خودشان برای کاربرهای مختلف استفاه می­شود. برخی از مهم­ترین این یراق مبلمان عبارتند از:

یراق آلات چوب یا همان وسایل جانبی استفاده شده در سرویس­های چوبی بسیار متنوع بوده و هم در کارایی وسایل و سازه­های چوبی نقش مستقیم دارد و هم در طراحی داخلی و ودکوراسیون محل مورد استفاده نقش مهممی ایفا می­کند.

instagram vista ابزار و یراق مورد استفاده در سرویس چوبی
مبل ویستا را در اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *