بررسی چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها

در این مقاله به معرفی چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها در دیزاین خانه می پردازیم.  اهمیت بالای چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ های به کار رفته در آن یک حقیقت انکار نشدنی است. تمام طراحان فعال در زمینه دکوراسیون و دیزاین منازل از روش های گوناگون انتخاب رنگ از چرخه های رنگ برای پروژه های خود استفاده میکنند.  شما میتوانید با کمی مطالعه درباره چرخه رنگ ها و اصول به کارگیری آن ها به یک ترکیب فوق العاده از رنگ های سازگار با یکدیگر برسید و آن را بر روی دکوراسیون منزل خود پیاده کنید.

چرخه رنگ دردکوراسیون و ترکیب رنگها 1 چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها
چرخه رنگ در دکوراسیون و ترکیب رنگها

معرفی انواع رنگ های موجود در چرخه رنگ

رنگ ها در دسته بندی های مختلف و گوناگون وجود دارند. در ابتدا شما می توانید رنگ ها را به دو دسته ی رنگ های گرم که شامل طیف قرمز تا زرد میشوند و رنگ های سرد که شامل طیف رنگی سبز تا بنفش میشوند تقسیم کنید. برای مشاهده تمام این طیف رنگ ها میتوانید نور سفید خورشید را از یک منشور هرمی عبور دهید و تمام رنگ های گرم و سرد را در کنار یکدیگر مشاهده کنید.

اما رنگ ها به صورت های دیگری نیز تقسیم بندی می شوند که در ادامه به ان ها اشاره میکنیم. قرمز، آبی و سبز به رنگ های اصلی در چرخه رنگی دکوراسیون منزل معروف اند زیرا از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و خودشان به تنهایی در طبیعت حضور دارند.

دسته دوم رنگ های فرعی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر به وجود می آیند برای مثال رنگ بنفش، زرد، فیروزه ای و… همگی جزو رنگ های فرعی هستند. اما دسته ی سوم در چرخه رنگی دکوراسیون منزل رنگ های ترکیبی مانند نارنجی، آبی سبز و… هستند که از ترکیب رنگ های فرعی با رنگ های اصلی به وجود می آیند.

چرخه رنگ و نحوه استفاده از آن:

همانطور که گفته شد اهمیت چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ های موجود در آن یک حقیقت انکار نشدنی است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده و انتخاب رنگ های موجود در چرخه رنگ قواعد و اصول خاص خود را دارد و نباید به آسانی از کنار آن گذر کرد.

در ادامه تصویری از یک چرخه رنگی را برای شما قرار خواهیم داد. مواردی نظیر روانشناسی رنگ، سلیقه شخصی، سازگاری رنگ ها با یکدیگر، زیبایی و … بر روی انتخاب های یک طراح برای دیزاین دکوراسیون یک خانه تاثیر گذار است.

در نتیجه به شما پیشنهاد میکنیم که طراحی دکوراسیون منزل خود و انتخاب رنگ هایی که قرار است در آن به کار گرفته شود را به دست یک طراح حرفه ای بسپارید تا نتیجه ی فوق العاده ای دریافت کنید. در ادامه به معرفی برخی ترکیب های رنگی معروف و زیبا می پردازیم.

چرخه رنگ دردکوراسیون و ترکیب رنگها 1 چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها
چرخه رنگ در دکوراسیون و ترکیب رنگها

انواع ترکیب های رنگی مناسب برای دکوراسیون منزل:

در این روش از هارمونی رنگی شما باید یک مستطیل را بر روی چرخه رنگی رسم کنید. به طوری که یک قسمت از چرخه رنگی در بین عرض های مستطیل قرار بگیرد. به عبارت دیگر باید این مستطیل را طوری طراحی کنید که عرض های آن بر روی سه رنگ قرار بگیرند.

برای دیزاین دکوراسیون منزل از رنگ هایی استفاده کنید که چهار راس مستطیل بر روی آن ها قرار گرفته اند.

چرخه رنگ دردکوراسیون و ترکیب رنگها 2 چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها
چرخه رنگ در دکوراسیون و ترکیب رنگها

استفاده از رنگ های مکمل امروزه بسیار محبوب و پرطرفدار شده است. و بسیاری از افراد در دیزاین منازل، کارگاه ها،‌کلاس های آموزشی و خودرو خود از این رنگ ها استفاده میکنند. رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که از ترکیب دو رنگ اصلی به وجود می آیند.

اما در چرخه رنگی به رنگ هایی که رو به روی یکدیگر قرار میگیرند، مکمل گفته میشود. برای مثال رنگ زرد و آبی در چرخه رنگی، مکمل یکدیگر محسوب می شوند.

چرخه رنگ دردکوراسیون و ترکیب رنگها 3 چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها
چرخه رنگ در دکوراسیون و ترکیب رنگها

برای استفاده از این روش باید ابتدا یک مثلث متساوی الاضلاع را بر روی چرخه رنگی رسم کنید. سپس از رنگ هایی که سه راس مثلث بر روی آن ها قرار میگیرد استفاده کنید. این مدل انتخاب رنگ اغلب شما را به رنگ های متفاوت و ناهماهنگی می رساند. به همین دلیل از این روش بیشتر برای طراحی دکوراسیون اتاق بچه استفاده میشود.

چرخه رنگ دردکوراسیون و ترکیب رنگها 4 چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها
چرخه رنگ در دکوراسیون و ترکیب رنگ ها

روش های دیگری نیز برای انتخاب رنگ از چرخه رنگی وجود دارد. که ما در این بخش به ۳ تا از محبوب ترین آن ها اشاره کردیم. با کمک گرفتن از روش های بالا  تاثیر چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها را مشاهده میکنید.

اصول انتخاب چرخه رنگ برای دکوراسیون منزل:

به این نکته توجه داشته باشید. که هنگام انتخاب چرخه رنگ برای دکوراسیون منزل، هیچ چیز با اهمیت تر از سلیقه شما نخواهد بود. اغلب طراحان دکوراسیون برای شروع کار خود از علاقه مندی ها و سلیقه ساکنان خانه اطلاع کسب میکنند. سبب اقدام به طراحی و شروع پروژه میکنند.

توجه داشته باشید که رنگ در و دیوار و دکوراسیون خانه ای که در آن زندگی میکنید. بر روی روحیات شما اثر خواهد گذاشت در نتیجه قبل از انتخاب چرخه رنگی حتما با یک طراح حرفه ای یا روانشناس رنگ مشورت کنید. و نظر آن ها را نیز در کنار سلیقه شخصی خود در نظر بگیرید.

اما به غیر از سلیقه شخصی و موارد ذکر شده، اصول و قواعد نیز برای انتخاب چرخه رنگ منزل وجود دارد. با توجه به تاثیر فوق العاده چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها سعی کنید از این اصول پیروی کنید. و به ان ها نیز توجه کافی داشته باشید.

چرخه رنگ دردکوراسیون و ترکیب رنگها 5 چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها
چرخه رنگ در دکوراسیون و ترکیب رنگ ها

مثال:

استفاده از رنگ های مکمل، هماهنگ کردن رنگ وسایل خانه با یکدیگر ، ست بودن رنگ استفاده شده در نقاط مختلف خانه و…. از اصول و قواعد بسیار کاربردی هستند که شما میتوانید از ان ها استفاده کنید. امیدواریم که توانسته باشیم شما را با  چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها آشنا کرده باشیم. و شما بتوانید یک ترکیب رنگی بسیار زیبا را برای استفاده در دیزاین منزل خود انتخاب کنید.

 

instagram vista 1024x328 چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و معجزه ترکیب رنگ ها
مبل ویستا را در اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *